Lees de reisvoorwaarden
Als u via colorline.nl een overtocht of pakketreis bij Color Line boekt, vragen wij u om te bevestigen dat u de toepasselijke reisvoorwaarden heeft gelezen.
Daarom vragen wij al onze gasten om kennis te nemen van onze reisvoorwaarden. Als u vragen heeft over deze voorwaarden, neem dan contact op met de klantenservice van Color Line op +45 99 56 19 00.
Handige link
Definities
Vervoerder
Color Line AS
Postbus 1422 Vika
0115 Oslo, Noorwegen
Agent/ondervervoerder
Color Line Danmark A/S
Norgeskajen 2
9850 Hirtshals, Denemarken
Hierna: Color Line
Passagiers
De persoon of personen die op basis van een vervoersovereenkomst op de schepen van de Vervoerder of Ondervervoerder worden vervoerd. Als een Passagier een overeenkomst afsluit met Color Line in Denemarken, gebeurt dit met de Agent/ondervervoerder, hoewel de Agent/ondervervoerder optreedt namens de Vervoerder. De partijen bij de overeenkomst zijn dus de Passagier en de Vervoerder (Color Line AS).
Algemene voorwaarden
Deze reisvoorwaarden gelden voor boekingen vanaf 01-09-2013. Als uw boeking vóór deze datum is gemaakt, kunt u de geldende reisvoorwaarden opvragen bij de klantenservice van Color Line.
De reisvoorwaarden van Color Line zijn opgesteld in overeenstemming met wetsartikel 39 van 24 juni 1994 inzake zeevervoer (de Noorse zeevaartwet, den norske sølov) en verordening nummer 1177/2010 van 24 november 2010 inzake de rechten van passagiers die over zee of binnenwateren reizen en inzake de wijziging van verordening (EG) nummer 2006/2004.
De paragraaf over schadeclaims bij ongevallen op zee is opgesteld in overeenstemming met verordening nummer 392/2009 van 23 april 2009 inzake de aansprakelijkheid van vervoerders bij passagiersvervoer op zee.
De paragraaf over pakketreizen is opgesteld in overeenstemming met richtlijn 90/314/EEG inzake pakketreizen, inclusief vakantiepakketten en reispakketten, en wetsartikel 472 van 30 juni 1993 inzake pakketreizen.
Communicatie via e-mail
Wij sturen de bevestiging van uw reis en andere belangrijke informatie naar het e-mailadres dat u heeft opgegeven. Wij sturen u ook informatie over andere actuele producten en aanbiedingen van Color Line. Als u deze e-mails niet wilt ontvangen, klikt u op de afmeldlink onderaan de e-mail. Hier kunt u meer lezen over hoe wij uw persoonsgegevens verwerken.
Boeking
Algemeen
Alle bevestigingen/tickets van Color Line worden per e-mail verzonden.
De volledige naam en leeftijd van alle reizigers moeten op het moment van de boeking worden opgegeven, samen met een adres, telefoonnummer en e-mailadres.
Geef bij het boeken van een overtocht voor de auto ook de lengte en hoogte van de auto door, inclusief eventuele bagage op het dak. Voor aanhangwagens geeft u de hoogte en lengte inclusief trekhaak door. Wij vervoeren alleen auto's met bestuurder. Bagage mag alleen uit perso n onlijke bezittingen bestaan.
Importauto's, aan invoerrechten onderhevige commerciële goederen en auto's zonder bestuurder moeten worden geboekt via Color Line Cargo. Verhuisgoederen, tentoonstellingsmateriaal enz. moeten apart worden verzonden. Neem hierover contact op met Color Line Cargo.
Zitplaatsen boeken
Zitplaatsen moeten van tevoren worden geboekt.
U kunt kiezen tussen Economy of Flex. Voor Economy en Flex gelden verschillende annulerings- en wijzigingsvoorwaarden. Zie het gedeelte 'Wijzigingen'.
Voor alle wijzigingen die resulteren in een duurder vertrekmoment, moet het verschil door de klant worden betaald.
Groepen: lees meer op de pagina Groepsreizen.
Boekingskosten: voor alle boekingen die telefonisch of aan de balie worden gemaakt, worden boekingskosten van EUR 19,50 per boeking in rekening gebracht. Als de boeking via colorline.nl wordt geplaatst, worden er geen boekingskosten in rekening gebracht.
Bij restitutie van de tickets worden de boekingskosten niet terugbetaald.
Wijzigingen
Wijzigingen: wijzigingen moeten vóór vertrek worden doorgevoerd.
Economy: er wordt EUR 60,- per wijziging in rekening gebracht voor reizen tussen Denemarken en Noorwegen, en EUR 95,- per wijziging voor reizen tussen Duitsland en Noorwegen. Als de reis wordt gewijzigd naar een duurder vertrekmoment, dan wordt het prijsverschil opgeteld bij de wijzigingskosten. Als u een goedkoper vertrekmoment kiest, dan wordt het prijsverschil niet terugbetaald. Als er extra personen, voertuigen of zitplaatsen worden toegevoegd, dan wordt het prijsverschil door de reiziger betaald. Als u wijzigt naar een goedkopere zitplaats, dan wordt het prijsverschil niet terugbetaald. Restaurantplaatsen worden echter wel terugbetaald. Een wijziging naar een andere route geldt voor alle reizigers die in de boeking vermeld staan. Voor naamswijzigingen van reizigers wordt EUR 20,- per gewijzigde naam in rekening gebracht voor reizen tussen Denemarken en Noorwegen, en EUR 30,- voor reizen tussen Duitsland en Noorwegen. Een Economy-ticket kan niet worden gewijzigd/geüpgraded naar een Flex-ticket.
Flex: als de reis wordt gewijzigd naar een duurder vertrekmoment of als er extra personen/zitplaatsen/voertuigen worden toegevoegd, dan is het prijsverschil voor rekening van de reiziger. Afgezien hiervan zijn er geen kosten verbonden aan wijzigingen. Bij wijzigingen die resulteren in een goedkopere prijs wordt het prijsverschil terugbetaald. Een wijziging naar een andere route geldt voor alle reizigers die in de boeking vermeld staan.
Houd er rekening mee dat er voor groepsreizen andere regels gelden met betrekking tot wijzigingen (zie Reisvoorwaarden voor groepen).
Wij gebruiken 3D Secure voor online betalingen op colorline.nl. Op deze manier willen wij uw veiligheid verhogen bij betalingen via ons boekingssysteem.
3D Secure maakt gebruik van standaarden zoals Verified by Visa en MasterCard Secure Code, en wordt gebruikt in een groot aantal Deense en internationale webwinkels. Als u met 3D Secure betaalt, ontvangt u een sms met een eenmalige code. Deze code vormt een extra beveiligingsstap naast het kaartnummer, de vervaldatum en de verificatiecijfers.
Voor u als klant betekent dit dat u de eerste keer als u met 3D Secure betaalt, wordt gevraagd om een mobiel telefoonnummer te koppelen aan uw internationale betaalkaart.
De informatie die u invoert via 3D Secure wordt alleen uitgewisseld tussen u en uw bank. Color Line kan deze informatie niet inzien of opslaan.
[HB1]I have deleted the old date in 2014 since this doens’t make sense
Annulering
Economy: geen restitutie bij annulering.
Flex: de reis kan tot de vertrekdatum kosteloos worden geannuleerd. Geen restitutie bij annulering na vertrek. Voor dagtochten betekent dit dat de heenreis moet worden gebruikt, voordat de terugreis kan worden gebruikt. Annulering van de heenreis betekent daarom ook annulering van de terugreis.
Houd er rekening mee dat er voor groepsreizen andere regels gelden met betrekking tot annuleringen (zie Reisvoorwaarden voor groepen).
Annuleringsverzekering in geval van ziekte
De annuleringsverzekering gaat in op het moment dat de reiziger de eerste betaling voor de reis heeft gedaan en eindigt op het moment dat de reiziger zijn of haar woonplaats verlaat om aan de reis te beginnen.
Een annuleringsverzekering geeft recht op annulering als er voor vertrek het volgende plaatsvindt:
- Plotselinge en ernstige ziekte
- Letsel
- Overlijden
Dit geldt ook voor directe familie (echtgenoot/partner, kinderen, kleinkinderen, ouders, schoonouders, grootouders, broers, zussen, zwagers of schoonzussen), waardoor het onmogelijk of onverantwoord is om de reis te voltooien.
Als de reiziger een product heeft gekocht waarvan de prijs is gebaseerd op het gegeven dat twee of meer personen dezelfde hut (Kiel-Oslo), kamer of appartement/vakantiehuis gebruiken, en de reiziger niet de hele boeking wil annuleren, omvat de annuleringsverzekering de toeslagen die anders in rekening zouden worden gebracht als gevolg van het feit dat de reiziger de reis niet kan voltooien. In dit geval heeft de organisator het recht om de overblijvende personen te verplaatsen naar een andere en kleinere accommodatie van dezelfde standaard als de oorspronkelijk geboekte accommodatie.
De verzekering dekt de kosten van een medische verklaring, evenals het deel van de reissom dat niet door de reisorganisator kan worden terugbetaald, of dat de reisorganisator van de reiziger kan eisen nadat deze het letsel heeft opgelopen. Als voorwaarde voor de vergoeding geldt dat de kosten vóór vertrek gemaakt zijn en gedocumenteerd zijn.
Als de reiziger de reis wil annuleren, moet hij of zij onmiddellijk contact opnemen met Color Line op tel: +45 99561900. Vervolgens wordt de annulering gemeld bij verzekeraar If.
Contactgegevens If:
If Assistance
Stamholmen 159
2650 Hvidovre, Denemarken
Telefoon: + 45 70 13 13 35
E-mail: rejseforsikring@if.dk
Bij een annulering moet de reiziger de volgende documentatie aan If overleggen:
- Medische verklaring met de diagnose van de behandelend arts. Ook moet de reiziger, op verzoek, de medisch adviseur van If toegang geven tot alle relevante medische dossiers, inclusief informatie over eerdere aandoeningen.
- In geval van overlijden, een kopie van de overlijdensakte.
- Documentatie over de kosten van de reis, tickets enz.
- Annuleringsbevestiging/creditnota ter bevestiging dat de reis door de reisorganisator is geannuleerd en documentatie van het bedrag dat door de reisorganisator is terugbetaald.
- Ingevuld schadeformulier. Hier downloaden
De verzekering biedt geen dekking:
- Voor de kosten van de annuleringsverzekering;
- Als de reis wordt geannuleerd omdat de reiziger niet in staat is om mee te doen met bepaalde activiteiten tijdens de reis vanwege een verkoudheid, loopneus, diarree, lichte verstuiking of vergelijkbaar licht letsel;
- Als de oorzaak van de claim al aanwezig of bekend was, of bekend had moeten zijn voordat de reis werd geboekt/betaald;
- Als de reiziger voor vertrek geen medische hulp heeft ingeroepen, behandeling voor de ziekte heeft geweigerd of ervan heeft afgezien, terwijl de reiziger had moeten weten of vermoeden dat de ziekte moest worden behandeld of aanzienlijk was verergerd;
- Als de annulering het gevolg is van een wijziging in de reisplannen en/of herroeping;
- In geval van annulering wegens de terugkeer van eerdere ziekten en blessures, tenzij de arts van If Assistance van mening is dat herhaling redelijkerwijs niet te verwachten was;
- In geval van betalingen aan de reisorganisator nadat de schade is ontstaan, ongeacht of de omvang van de schade door een arts of vergelijkbaar is bevestigd, tenzij de reiziger hiertoe contractueel verplicht is;
- Voor claims die door een andere verzekering worden gedekt; Als de verzekering subsidiair is ten opzichte van andere verzekeringen, wat betekent dat eventuele dekking van andere verzekeringen of overeenkomsten in mindering wordt gebracht op de eventuele vergoedingen van deze verzekering;
- Als de schade direct of indirect is ontstaan als gevolg van opzet, grove nalatigheid of verzuim van de reiziger, tenzij kan worden bewezen dat de schade hiermee niet in verband staat;
- Als de reis is begonnen.
Rechtsmogelijkheid bij verzekeringszaken
U kunt een klacht indienen bij de ombudsman van If, Stamholmen 159, 2650 Hvidovre, Denemarken, via deze link: www.if.dk/privat/information/klagemuligheder
Heenreis/Terugreis
Bij het boeken van een heen- en terugreis moeten dezelfde personen geregistreerd staan op zowel de heen- als de terugreis. Als het gaat om verschillende personen of verschillende aantallen reizigers op de heen- en terugreis, moeten er twee enkele reizen worden geboekt. Na vertrek kunnen namen van de reizigers of het aantal reizigers niet meer worden gewijzigd.
Bij dagtochten en tweedaagse cruises moet u gebruik maken van de heenreis om ook de terugreis te kunnen gebruiken. De terugreis wordt automatisch geannuleerd als de reiziger niet gebruikt maakt van de heenreis. Er wordt dan geen geld terugbetaald.
Prijzen en tickets
Geldigheid van prijzen
Onze prijzen zijn dynamisch en worden bepaald door vraag en aanbod. De prijzen die in de media worden vermeld, zijn dus geen vaste prijzen, maar eerder 'vanafprijzen' die geldig zijn voor de datum die in de media wordt vermeld. Wanneer u op de website zoekt, krijgt u altijd de actuele prijs te zien die op dat moment geldig is en kunt u meteen voor die prijs reserveren. Als u dus op een prijs zoekt, maar wacht met boeken, moet u er rekening mee houden dat de prijs in de tussentijd veranderd kan zijn en dat daarmee een nieuwe prijs van toepassing is. U kunt de dagprijzen altijd controleren op colorline.nl of door telefonisch contact op te nemen met de klantenservice van Color Line.
Bij boeking van een reis met Color Line gelden de prijzen in de valuta die wordt gebruikt in het land waar de reis wordt geboekt.
Tickets
De prijzen zijn voor de overtocht zelf en, voor Kiel-Oslo, voor de geboekte hutcategorie. Maaltijden zijn niet bij de prijs inbegrepen, tenzij dit specifiek wordt vermeld. De tickets zijn persoonlijk en mogen niet aan anderen worden overgedragen. Verloren tickets worden niet terugbetaald.
Voorbehoud voor prijswijzigingen
Color Line behoudt zich het recht voor om de prijzen en tijden die worden vermeld in de media en op colorline.nl te wijzigen. Daarnaast behouden wij ons het recht voor om toeslagen te berekenen als gevolg van wijzigingen in wisselkoersen, brandstofprijzen, belastingen en heffingen.
Korting
Reizigers die recht hebben op korting moeten dit zelf kenbaar maken als ze hun reis boeken. De korting kan niet worden opgeëist nadat de reis is begonnen. Kortingen gelden alleen voor een beperkt aantal reizen. Het is niet mogelijk om verschillende kortingen te combineren. Kortingen zijn niet van toepassing op SuperSpeed-zitplaatsen, huttoeslagen (Kiel-Oslo), voertuigen of bij reizen met een hotel/appartement/vakantiehuisje.
Praktische voorwaarden
Inschepen
Aanwezigheid voor de routes Hirtshals-Kristiansand en Hirtshals-Larvik: alle passagiers met of zonder auto, en groepen moeten uiterlijk 60 minuten voor vertrek klaarstaan voor hun ticketcontrole.
Voor de route Kiel-Oslo moet u 120 minuten voor vertrek aanwezig zijn. De hutten (Kiel-Oslo) moeten 1-2 uur voor aankomst verlaten zijn. Informatie hierover ontvangt u via het omroepsysteem aan boord van het schip. Voor de route Strømstad-Sandefjord moet u 60 minuten voor vertrek aanwezig zijn.
Het inchecken sluit 15 minuten vóór vertrek.
Bagage en transportgoederen
Passagiers mogen gratis tot 50 kg bagage meenemen met een maximaal volume van een halve kubieke meter, naast de bagage die tijdens de reis in het voertuig wordt bewaard. Meubels, dozen, grote koffers enz. worden als transportgoederen beschouwd. Hierop zijn vrachtkosten van toepassing. Neem contact op met Color Line Cargo. Reizigers zonder voertuig moeten er zelf voor zorgen dat hun bagage aan en van boord komt. Bij het inschepen moet alle bagage mee aan boord worden genomen, omdat het na het inschepen niet meer mogelijk is om terug te gaan.
Reisdocumenten
Alle passagiers moeten in het bezit zijn van geldige reisdocumenten, die ze op verzoek moeten tonen. Passagiers zijn zelf aansprakelijk voor eventuele kosten als hen de toegang wordt geweigerd. Auto's moeten voorzien zijn van een nationaliteitskenteken. De bestuurder moet een internationaal verzekeringsbewijs (groene kaart) en het kentekenbewijs van de auto meenemen. Autobezitters wordt geadviseerd om vóór vertrek contact op te nemen met hun verzekeringsmaatschappij om de meest recente verzekeringsvoorwaarden voor de auto op te vragen. Denk aan een geldig paspoort!
Reisverzekering
Reizigers zijn zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van een adequate verzekering, zoals een ziektekosten-, ongevallen-, bagage-, aansprakelijkheids- en annuleringsverzekering. Nadat de EER-overeenkomst in werking is getreden, hebben mensen die tijdelijk in een EER-land verblijven hetzelfde recht op medische behandeling als in dat land. Houd er echter rekening mee dat er in sommige landen voor bepaalde behandelingen moet worden betaald. Informeer bij uw eigen verzekeringsmaatschappij naar de dekking van uw reis-/wintersportverzekering.
Spijkerbanden, winterbanden en meer
Spijkerbanden en sneeuwkettingen zijn in Noorwegen toegestaan van 1 november tot Eerste Paasdag. In Noord-Noorwegen van 16 oktober tot en met 30 april. Winterbanden met een profiel van minstens 3 millimeter zijn in Noorwegen verplicht als de weersomstandigheden hierom vragen. Houd er rekening mee dat het in sommige delen van Noorwegen in bepaalde periodes ook verplicht kan zijn om sneeuwkettingen bij u te hebben. In Duitsland zijn spijkerbanden verboden. Color Line raadt gasten aan om voor vertrek de regels voor het gebruik van sneeuwkettingen/sneeuwbanden te controleren.
Vervoer van levende huisdieren
Dieren worden vervoerd op eigen risico van de eigenaar. Aan het vervoer van huisdieren zijn kosten verbonden. Houd er rekening mee dat in Noorwegen en de meeste andere Europese landen speciale regels gelden voor het importeren van levende dieren. Neem contact op met een dierenarts voor meer informatie en een aanvraagformulier. Er mogen geen dieren worden meegenomen in de gemeenschappelijke ruimtes of hutten (Kiel-Oslo) op de schepen van Color Line. Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar om ervoor te zorgen dat huisdieren die over loopbruggen worden vervoerd, in hun eigen kooi/box worden vervoerd. Neem contact op met de klantenservice voor de regels met betrekking tot geleidehonden. Houd er rekening mee dat in Noorwegen strikte voorschriften gelden om levende dieren mee te nemen. Meer informatie over inentingen, identificatie enz. op www.mattilsynet.no.
Vervoer van levende grotere dieren
(Paarden)vrachtwagens met of zonder paarden moeten worden geboekt via Color Line Cargo. Een personenauto met paardentrailer kan geboekt worden via de klantenservice. Vergeet niet om de veterinaire papieren in te vullen bij de douane. De kapitein beoordeelt op basis van de wind- en weersomstandigheden of er paarden kunnen worden meegenomen op de overtocht.
Veiligheid
Vanwege de veiligheid kunnen passagiers, bagage en voertuigen worden doorzocht voordat deze aan boord mogen gaan. Als toegang omwille van veiligheidsrisico’s wordt geweigerd is geen sprake van restitutie van de betaalde ticketprijs. Als een passagier bagage bij zich heeft die gevaar of overlast kan veroorzaken voor andere passagiers, het schip of andere bagage, moet de passagier Color Line hier voorafgaand aan de reis van op de hoogte stellen. Color Line kan bagage weigeren die gevaar of overlast kan veroorzaken voor andere passagiers, het schip of andere bagage. Het is niet toegestaan om vuurwerk mee te nemen. Neem contact op met de klantenservice voor de regels met betrekking tot het meenemen van medische zuurstof voor persoonlijk gebruik in geval van ziekte.
Aansprakelijkheid bij personen- en voertuigvervoer
Inschepen, aan boord rijden en van boord gaan
Inschepen, aan boord rijden en van boord gaan gebeurt in samenwerking met het personeel en moet met speciale zorg en aandacht van de chauffeur gebeuren. Color Line is niet aansprakelijk voor schade of verlies als gevolg van niet geziene waarschuwingsborden, verkeerd begrepen instructies van personeel en dergelijke. Color Line is ook niet aansprakelijk voor schade of verlies tijdens het rijden op het terminalterrein, hellingen en dergelijke, bijvoorbeeld als gevolg van wegwerkzaamheden, onoverzichtelijke verkeersomstandigheden, ontbrekende markeringen of instructies, abnormale waterstanden en dergelijke.
Daarnaast is Color Line niet aansprakelijk voor schade aan voertuigen die verlaagd, omgebouwd of zwaar beladen zijn. Gespecialiseerde apparatuur, waaronder ook transportgoederen, die aan de buitenkant of bovenop het voertuig is aangebracht en beschadigd raakt terwijl het voertuig in beweging is, wordt niet vergoed.
Bovendien aanvaardt Color Line geen aansprakelijkheid voor complicaties en kosten die kunnen ontstaan als gevolg van het feit dat de reiziger te laat aankomt voor vertrek, de instructies van de kapitein niet opvolgt of niet van boord gaat in de overeengekomen haven, voor zover Color Line niet verantwoordelijk kan worden gesteld voor de situatie.
Verantwoordelijkheid voor bagage en voertuigen
Color Line aanvaardt geen aansprakelijkheid voor bagage, inclusief handbagage of andere bezittingen, of voertuigen die verloren gaan of beschadigd raken in de terminal, zowel op de locaties voor inschepen als voor ontschepen. Color Line is alleen verplicht om schade als gevolg van verlies van of beschadigingen aan bagage en/of voertuigen tijdens het transport te vergoeden als dit te wijten is aan schuld of nalatigheid van Color Line.
Compensatie en klachten
Compensatie of prijsvermindering voor gebreken tijdens de reis
Indien de reiziger van mening is dat er sprake is van een gebrek dat recht geeft op prijsvermindering of compensatie, is de reiziger verplicht de organisator hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte te stellen. Klachten over gebreken in verband met de veerbootovertocht moeten worden ingediend via het formulier op de website[HB1] van Color Line, uiterlijk 8 dagen na thuiskomst. Voor reizen met een hotel/appartement/vakantiehuis gelden speciale voorwaarden.
Compensatie bij vertraging
In geval van vertraging kan de reiziger recht hebben op compensatie overeenkomstig verordening nummer 1177 van 24 november 2010 inzake de rechten van passagiers die over zee of binnenwateren reizen en inzake de wijziging van verordening (EG) nummer 2006/2004 en hoofdstuk 15 van de zeevaartwet.
Meer informatie over de rechten van reizigers vindt u hier:
Verordening nummer 1077/2013.
Color Line aanvaardt geen aansprakelijkheid voor complicaties en kosten die kunnen ontstaan als de reiziger te laat aankomt voor vertrek, de instructies van de kapitein niet opvolgt of niet van boord gaat in de overeengekomen haven, voor zover Color Line niet verantwoordelijk kan worden gesteld voor de situatie.
Schadevergoeding bij ongevallen tijdens zeevervoer
Naast de Noorse zeevaartwet en de algemene regels inzake compensatie, is verordening (EG) nummer 392/2009 betreffende de verantwoordelijkheid van vervoerders voor ongelukken tijdens passagiersvervoer op zee ook van toepassing op gevallen van schadevergoeding bij ongelukken tijdens zeevervoer.
In deze verordening worden de regels bepaald voor de aansprakelijkheid van Color Line betreffende passagiers, hun bagage en hun voertuigen, inclusief mobiliteitshulpmiddelen, bij ongevallen. De term 'ongevallen' verwijst hier naar zowel maritieme ongevallen als niet-maritieme incidenten die tijdens het transport tot verlies of schade hebben geleid.
De verordening bepaalt het recht van passagiers op compensatie in de volgende gevallen:
- Bij overlijden of letsel van de passagier
- Bij verlies of beschadiging van handbagage
- Bij verlies of beschadiging van andere bagage dan handbagage
- Bij verlies of beschadiging van kostbaarheden
- Bij verlies of beschadiging van mobiliteitshulpmiddelen of andere specifieke hulpmiddelen
- Recht op een voorschot bij een ongeval op zee
Daarnaast bevat de verordening regels over de procedures en de termijnen waarbinnen passagiers hun rechten kunnen uitoefenen.
Hieronder vindt u een link naar een samenvatting van de verordening. Hier kunt u meer lezen over de rechten van passagiers tijdens zeevervoer. Ook staat hier een directe link naar verordening nummer 392/2009.
Link naar samenvatting:
Verordening 392/2009: LINK
Directe link:
Verordening 392/2009: LINK
Speciaal voor groepsreizen
Naast deze reisvoorwaarden gelden er voor groepsreizen extra, aanvullende voorwaarden. Deze vindt u hier:
Speciaal over pakketreizen
De volgende alinea's zijn opgesteld in overeenstemming met richtlijn (EU) 2015/2302.
Als u via colorline.nl een pakketreis koopt, waarbij de reis en accommodatie op hetzelfde moment worden geboekt, valt u onder het EU-recht voor pakketreizen. Color Line Danmark A/S is volledig verantwoordelijk voor de correcte levering van de volledige pakketreis.
Meer informatie over de belangrijkste rechten onder richtlijn (EU) 2015/2302 vindt u hier
Boekingskosten
Voor alle boekingen van pakketreizen die per telefoon of aan de balie gemaakt worden, worden boekingskosten van EUR 19,50 per boeking in rekening gebracht. Als de boeking via colorline.nl wordt geplaatst, worden er geen boekingskosten in rekening gebracht.
Bij restitutie van de tickets worden de boekingskosten niet terugbetaald.
Betaling en aanbetaling
De aanbetaling moet binnen 7 dagen na ontvangst van onze bevestiging worden betaald. Het resterende bedrag moet uiterlijk 40 dagen voor vertrek in het bezit zijn van Color Line. Voor een verblijf in een hotel of hut/appartement bedraagt de aanbetaling 10% van de reissom.
Handige informatie bij het kopen van een pakketreis
www-adressen: Color Line geeft de www-adressen van accommodatie, bestemmingen enz. zoveel mogelijk weer, maar Color Line geeft geen garanties met betrekking tot de juistheid van de informatie van deze websites. De vakantieaccommodaties van Color Line worden verkocht op basis van de beschrijving in het drukwerk van Color Line en op www.colorline.nl. Houd er rekening mee dat Color Line de verschillende vakantieaccommodaties kan aanduiden met een andere naam/codering dan men op hun eigen website of in gedrukte media gebruikt.
Hoe zijn de vakantiewoningen uitgerust
De vakantiewoning mag niet worden gebruikt door meer personen dan aangegeven in de beschrijving. Elke verandering in het aantal personen na de boeking moet worden doorgegeven aan Color Line.
Er zijn dekbedden en kussens voor het aantal personen dat in de beschrijving wordt vermeld. Beddengoed, handdoeken en theedoeken moeten door de gasten zelf worden meegebracht. Op sommige plaatsen zijn beddengoed en handdoeken inbegrepen. Als dat zo is, staat dat in de beschrijving. Beddengoed kan op de meeste plaatsen gehuurd worden – zie colorline.nl.
De keuken is voorzien van de meest gebruikelijke keukenapparatuur, maar als er dingen zijn die u veel gebruikt, zoals ovenschalen, een mixer enz. moet u die zelf meenemen. De vakantiewoningen hebben een badkamer met wastafel, toilet en douche, tenzij anders vermeld. Er is elektrische verwarming in de vakantiehuizen, tenzij anders vermeld. Het elektriciteitsverbruik is bij de prijs inbegrepen, tenzij anders vermeld op colorline.nl of in onze gedrukte media.
Roken
Binnen roken is in de meeste openbare ruimten verboden in Noorwegen. U kunt er dus vanuit gaan dat u niet mag roken in hutten, appartementen, hotels, cafés enz.
Schoonmaak
Het vakantiehuis/appartement moet schoon worden opgeleverd. De huurder is zelf verantwoordelijk voor de schoonmaak, tenzij de schoonmaak bij de prijs is inbegrepen. Op de meeste plaatsen kan tot twee dagen vóór vertrek een eindschoonmaak tegen betaling worden geregeld. Als er geen informatie in de accommodatie hangt, vraag dan bij de receptie wat u zelf moet schoonmaken. Op de meeste plaatsen zijn er schoonmaakmiddelen in het vakantiehuis/appartement aanwezig, maar wij adviseren u om voor de zekerheid uw eigen schoonmaakmiddelen mee te nemen. Als er onvoldoende is schoongemaakt, kan er op kosten van de huurder een extra schoonmaak worden uitgevoerd. Als de woning niet is schoongemaakt als u incheckt, neem dan direct contact op met de receptie/eigenaar. Maak de vakantiewoning niet zelf schoon voordat deze is geïnspecteerd!
Parkeren – tol
Houd er rekening mee dat u bij veel stadshotels moet betalen om te parkeren en vergeet niet om altijd Noors kleingeld mee te nemen voor de tolstations. Bij de meeste tolstations kunt u echter ook een creditcard gebruiken.
Huisdieren
Honden/huisdieren zijn alleen in bepaalde vakantiewoningen toegestaan. Neem van tevoren contact op met Color Line of de betreffende accommodatie. Denk eraan dat u een overtocht voor huisdieren van tevoren moet boeken en dat het dier beschikt over de benodigde papieren/vaccinaties.
Verantwoordelijkheid van de reiziger
De reiziger is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door nalatigheid, bijv. door het niet opvolgen van bepaalde instructies of voorschriften, inclusief schade aan de inrichting van de accommodatie tijdens de huurperiode. De reiziger is verplicht om eventuele schade te melden en af te handelen bij de eigenaar of zijn vertegenwoordiger, of bij de lokale receptie. De beschrijving van de vakantiewoning/het hotel, informatie voor het in- en uitchecken enz. vindt u op colorline.nl.
Klachten over pakketreizen
Klachten over de vakantiewoning en de standaard, faciliteiten, schoonmaak enz. moeten DIRECT worden gemeld bij de receptie/vertegenwoordiger/eigenaar van de accommodatie, zodat het probleem direct kan worden verholpen. Dit geldt ook voor klachten over de faciliteiten, pistes enz. van skicentra.
Als de accommodatie/vertegenwoordiger/eigenaar aanbiedt om het probleem binnen een redelijke termijn op te lossen, kan de reiziger geen claim indienen bij Color Line.
Overige klachten moeten uiterlijk 14 dagen na thuiskomst schriftelijk per brief of e-mail worden ingediend bij Color Line, Postbus 30, 9850 Hirtshals, Denemarken, of via kundeservice@colorline.dk. De klacht moet zijn voorzien van bijlagen waarin de extra kosten zijn gedocumenteerd. Bij externe afhandeling van de klacht kunt u binnen 4-6 weken een reactie verwachten. Als de accommodatie/het skiresort niet op de hoogte is gesteld van de gebreken of onbevredigende omstandigheden tijdens het verblijf, vervalt de basis voor de latere klacht.
Annulering en wijziging
Annulering en wijziging:
Annuleringskosten voor vakantiehuizen, appartementen en hotels in de bergen en rondreizen:
- Geen kosten bij annuleringen/wijzigingen meer dan 30 dagen vóór de vertrekdatum.
- Bij een verblijf dat 15-30 dagen vóór vertrek wordt geannuleerd/gewijzigd, wordt 50% van de verblijfskosten in rekening gebracht.
- Bij een verblijf dat 14 dagen of minder vóór vertrek wordt geannuleerd/gewijzigd, wordt het volledige bedrag in rekening gebracht.
- Bij annulering na de vertrekdatum of als de reiziger niet komt opdagen, wordt het volledige bedrag in rekening gebracht.
Annuleringskosten voor stadshotels (niet van toepassing op hotels in de bergen)
- Bij annulering/wijziging tot 24 uur vóór vertrek wordt het volledige bedrag terugbetaald.
- Bij annulering/wijziging minder dan 24 uur vóór vertrek wordt het volledige bedrag in rekening gebracht.
- Bij annulering na de vertrekdatum of als de reiziger niet komt opdagen, wordt het volledige bedrag in rekening gebracht.
Als een wijziging resulteert in een hogere prijs, is het prijsverschil voor rekening van de reiziger. Als de wijziging resulteert in een lagere prijs, wordt het prijsverschil terugbetaald.
Speciale annuleringsvoorwaarden voor vakantiehuizen en appartementen in Kvitfjell, Hafjell, Trysil en Hemsedal:
Voor woningen met 13 of minder bedden die minder dan 42 dagen vóór aankomst worden geannuleerd, bedragen de annuleringskosten 100% van het huurbedrag. Verblijven die langer dan 42 dagen vóór de geplande aankomstdatum worden geannuleerd, worden volledig terugbetaald.
Voor woningen met 14 of meer bedden die minder dan 82 dagen vóór aankomst worden geannuleerd, bedragen de annuleringskosten 100% van het huurbedrag. Verblijven die langer dan 82 dagen vóór de geplande aankomstdatum worden geannuleerd, worden volledig terugbetaald.
Als u een verblijf boekt, moet u ook gebruikmaken van de terugreis.
Reizigers die geen gebruik maken van alle diensten die tijdens een pakketreis worden aangeboden, kunnen op basis van de ongebruikte diensten geen aanspraak maken op terugbetaling.
Prijzen en verantwoordelijkheid
De vermelde prijzen zijn uitsluitend van toepassing op de diensten die duidelijk worden vermeld in het drukwerk van Color Line en op colorline.nl. Color Line behoudt zich het recht voor om – indien nodig – de prijzen en toeslagen te wijzigen als er veranderingen optreden in:
- Transportkosten, inclusief brandstof
- Belastingen, heffingen en vergoedingen voor bepaalde diensten, bijv. havengelden
- Wisselkoersen
- Prijswijzigingen in verband met de overgang naar een nieuw boekingssysteem
Annuleringen van afvaarten
Zie paragraaf 10.2 van deze reisvoorwaarden met betrekking tot compensatie bij vertraging en verordening nummer 1177 van 24 november 2010 inzake de rechten van passagiers die over zee of binnenwateren reizen en inzake de wijziging van verordening (EG) nummer 2006/2004.
Bijzonderheden over 'ski-in, ski-out'
Van toepassing op ervaren skiërs en bij optimale sneeuwcondities, en wanneer er vanwege de weersomstandigheden niet hoeft te worden gestrooid. In vakantiecentra kan de afstand tot de transportloipe/piste/het skiresort en de kwaliteit van de weg ernaartoe per woning aanzienlijk verschillen, afhankelijk van de locatie op het terrein, de wegen enz.
Gedurende het seizoen zijn er periodes, bijvoorbeeld wanneer er wedstrijden of trainingskampen worden georganiseerd op de skicentra, dat het skiën en 'ski in, ski out' tijdelijk is beperkt voor de overige gebruikers van het skiresort. Als u deze periodes wilt vermijden, neem dan van tevoren contact op met het skiresort.
Informatie over skipassen en huurski's in de gedrukte media van Color Line en op colorline.nl is uitsluitend bedoeld als indicatie. Voor exacte informatie verwijzen wij u door naar de website van het skiresort.
Voorbehoud en disclaimer
Color Line behoudt zich het recht voor op wijzigingen en fouten in gedrukte media en op www.colorline.nl. Alle informatie en beschrijvingen van de individuele producten, inclusief bestemmingen, skipassen en speciale aanbiedingen, zijn gebaseerd op informatie van/geautoriseerd door de beschreven locaties en opgesteld naar beste vermogen, echter zonder aansprakelijkheid van Color Line. Wij behouden ons het recht voor om routes te wijzigen.
Ook heeft Color Line het recht om geboekte plaatsen te wijzigen en behoudt Color Line zich het recht voor om, indien nodig, een afvaart te annuleren tegen terugbetaling van de betaalde ticketprijs en het recht om een schip te vervangen door een ander schip.
Rechtskeuze en jurisdictie
Passagiers, transportgoederen en auto's worden vervoerd in overeenstemming met de Noorse zeevaartwet en de voorwaarden van Color Line inzake passagiersvervoer, die aan boord en in de terminals te vinden zijn. Voor vrachttransport gelden de cognossementsvoorwaarden van de rederij, voor zover er cognossementen zijn verstrekt. Eventuele geschillen die ontstaan in verband met de aanschaf van diensten van Color Line onder deze voorwaarden, worden beslecht volgens het Deense recht. Bij schade aan personen of eigendommen is echter de Noorse zeevaartwet van toepassing. Alle geschillen moeten in eerste instantie worden voorgelegd aan de rechtbank van Hjørring, Sct. Knuds Park 8, 9800 Hjørring, Denemarken, tenzij een verplichte bepaling in de wet anders bepaalt.
Persoonsgegevens
Color Line gebruikt uw persoonsgegevens in overeenstemming met de geldende wetgeving inzake het gebruik van persoonsgegevens. Color Line, Danmark A/S is de gegevensverwerker, en Color Line AS in Noorwegen is de gegevensbeheerder voor alle persoonsgegevens die worden verstrekt. Color Line gebruikt uw persoonsgegevens om de klantrelatie te beheren en om zijn verplichtingen jegens u als klant na te kunnen komen. Bij Color Line duurt een klantrelatie tot drie jaar na uw laatste aankoop bij Color Line. In overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming kunt u volledige toegang krijgen tot uw persoonsgegevens door contact op te nemen met Color Line. Color Line beheert de persoonsgegevens die wettelijk vereist zijn, die wettelijk zijn toegestaan, of waarvoor u toestemming heeft gegeven.